Podul de Fier
Podul de Fier
In urma unor demersuri ale autoritatiilor locale si centrale de infrumusetare a orasului in luna mai a anului 1901, primarul municipiului Lugoj, Arpad Marsovszky anunta licitatia ce va avea loc pe 7 iunie 1901 pentru inlocuirea podului de lemn (amintit inca din sec. XVIII) cu un nou pod cu structura de fier in sectiunea 0-1 km a drumului Lugoj-Caransebes, ce apartinea autoritatiilor vamale ale orasului.

Editare a unei carti postale din anul 1904 cu Podul de fier din Lugoj
Proiectul noului pod a fost realizat dupa planurile inginerului sef Sandor Laszlo din cadrul Biroului de Arhitectura de Stat din Lugoj ce avea sediul in cladirea Comitatului (Cladirea Prefecturii). Conform anuntului de licitatie, antreprenorii puteau depune o oferta pentru cele mentionate mai sus pentru toate lucrarile legate de constructia podului cu structura de fier sau separat, astfel lucrariile ce trebuiau fi efectuate erau :
1) Lucrari pentru fundatiile (pilonii) podului de fier si a lucrarilor aferente acestuia (cele 4 vami cu fundatiile aferente) al caror cost total a fost prevazut cu suma de 112815 de koroane.
2) Pentru producerea (grinzi metalice si accesorii), livrarea si montarea suprastructurii din fier
3) Lucrarile de pavaj si asfaltare
In sedinta publica din iulie 1901 a consiliului municipiului Lugoj s-a hotarat ca in urma licitatiei lucrariile de infrastructura a podului sa fie încredintate antreprenorilor din Budapesta, Mandel, Hoffmann si Quittner, iar realizarea suprastructurii de fier sa fie incredintata Companiei de Cai Ferate de Stat Austro-Ungare (Steg) care va comanda necesarul de grinzi si accesorii metalice la propriile uzine din Resita. Lucrarile pana la finalizare vor fi supravegheate de inginerul sef Buday Bela (1865-1944) din cadrul Departamentului Constructii de Poduri si Drumuri din Ministerul Comertului....
Pentru acoperirea costurilor totale de constructie a fost contract de catre autoritiile locale un împrumut ipotecar de 320.000 de koroane la o bancă de credit din Budapesta cu rate de rambursare pe 50 de ani. Podul de fier nou construit al orasului a fost deschis in data de 31 august 1902, intr-o atmosfera de mare sarbatoare, la eveniment fiind prezente numeroase oficialitati din administratia locala si centrala .
Gabriel Ciupa