Podul de Cale Ferata

17.12.2021

            Podul de Cale Ferata din Lugoj a fost construit intre anii 1897-1898 si facea parte din ruta Varset - Ilia, in care Lugojul era un important nod de cale ferata, fiind cu 4 ani mai vechi decat ''Podul de Fier '' din centrul orasului.
Podul de cale ferata avea o arhitectura asemenatoare actualui '' Pod de Fier '' , in cea ce priveste structura metalica pe arce si a pilonilor de beton , dar probabil cu structura si rezistenta diferita a materialelor avand in vedere destinatiile diferite a celor doua poduri... Dar ca un element arhitectural diferit fata de Podul de Fier , este bolta in forma de semicerc aflata la baza pilonului de beton din mijlocului ''Podului de Cale Ferata '' ... asa cum se poate vedea in poza de la inceputulul aniilor 1900...

Editare foto din colectia Traian Demeter cu '' Podul de Cale Ferata '' din Lugoj la inceputul anilor 1900...


              Podul de cale ferata a fost proiectat in 24 aprilie 1897, iar proiectul prevedea o lungime a podului de 120 m cu o structura metalica pe arce si piloni de beton. Proiectul podului pe langa alte obiective de pe ruta de cale ferata Varset- Ilia, a fost realizat de o comisie aflata in cadrul Ministerului de Transport si Comert a Regatului Ungar (integrat la acea vreme in Imperiul Austro-Ungar), condusa de consilierii ministeriali Lukacs Bela (1847-1901) si contele Thorotzkai Miklos

         Podul a fost dat in folosinta in 17 septembrie 1898 , odata cu inaugurarea rutei de cale ferata Varset - Ilia .
In prezent arhitectura podului este de data mai recenta , structura metalica fiind inlocuita (anii 1956?) aproape integral cu module metalice standard CFR. S-au pastrat pilonii de beton construiti in 1898 (cel de mijloc si cei doi din capetii podului ). In anii 1990 pilonul de beton din mijloc a fost reabilitat/consolidat prin turnarea la baza acestuia a unei imense centuri de beton. In trecut ...sub pod pe unul dintre pilonii de beton (cel dinspre zona Cotu Mic...) se putea vedea o placa inscriptionata ( in prezent disparuta...) cu date despre constructorul podului din 1897-1898....
      Daca intre timp a devenit un banal pod... traditia a ramas la fel ca in anii 1900 ....mai putin in cea ce priveste scaldatul dar o zona preferata pentru plimbari si pescuit a lugojenilor...Editare foto din colectia lui Traian Demeter.

Gabriel Ciupa

Creați un site gratuit!