Moara Imperiala - Moara Spaneasca

06.05.2020

       Majoritatea lugojenilor au auzit de fosta Moara Spaneasca din Lugoj, care se afla pe drumul care leaga Drumul Tapiei cu raul Timis. De unde provine aceasta denumire si cat este ea de veche? Cert este ca de-alungul timpului au existat diverse varianate printre care si ca ar fi fost candva moara unui spaniol .... 

Moara Imperiala, primul stabiliment industrial din Lugoj.....

     Moara initiala a fost construita din caramida, intre anii 1719-1722 de administratia Districtului Lugoj ( Lugoscher District ), guvernat atunci dupa legile habsburgice din Banat fiind prima constructie de tip industrial construita in Lugoj. Moara folosea forta apei colectata printr-un sistem complex de canale din raul Timis. Constructia morii si a canalelor de colectare incepe in anul 1719 cand administrator al Districtului Lugoj era Lorenz Hoffmann. Moara este terminata pe timpul lui Ioan Ratz de Mehadia noul administrator civil (Distrikvalter - forma de azi prefect) al Districtului Lugoj (compus la aceea data din zona Lugoj, Faget, Caransebes, Lipova), care pe langa incasarea darilor imperiale din teritoriu, administratia juridica, crearea de utilitati publice, se ocupa si de partea economica prin crearea primei manufacturi din Lugoj. Primele ramuri ale industriei interne din Lugoj pe baza politicii economice mercantiliste a Habsburgilor din Banat au fost morile de apa , urmate de construirea unei fabrici care prelucra lana .... iar mai tarziu in anul 1748 apare si prima fabrica de bere din Lugoj. Primul mester morar la Moara Spaneasca (Moara Imperiala ) a fost Jakob Pletk in 1722 , angajat ca militar in armata habsburgica. Moara construita in 1722 a fost una dintre cele mai cunoscute din zona si era cunoscuta de localnicii de atunci sub numele de ''Moara Imperiala'' sau de autoritatiile administrative de " Moara Elisabeth ".

Sectiune din harta Iosefina a Lugojului 1769-1772

      Moara Imperiala construita in 1722 apare pe harta Iosefina a Banatului din 1769-1772 cu un corp de cladire in locul actual numit Moara Spanesca, fiind cea mai importanta din zona si odata cu aceasta mai apar si alte doua mori in Lugoj pe raul Timis, dar de dimensiuni mai mici. Probabil erau trecute cele mai importane pentru ca documentele vremii amintesc ca in perioada habsburgica au fost contruite cel putin 6 mori de apa in Lugoj, pentru a face fata necesitatiilor pietii interne si zonale. Astfel in harta Iosefina mai apare o moara in dreptul actual al Spl. Morilor (splai care nu intamplator poarta aceasta denumire ) si alta pe actualul Spl. 1 Dec. 1918 care probabil erau construite pe structura de lemn pentru ca pe harta nu se distinge nici un corp de cladire aferent  .

Moara plutitoare de tip german in Lugoj

     In sec. XVIII pe langa morile industriale construite de adminitratia imperiala, odata cu colonizarile germane apare si sistemul german de mori de apa plutitoare construite de antrepenori locali ( vezi Moara de apa din Banat de Dumitru Teicu). Astfel chiar la inceput de sec. XX o moara plutitoare de tip german pe raul Timis, se putea vedea in Lugoj undeva in zona Spl. Plopilor - Spl. Sporturilor .

      In 1779 o data cu reinfinatarea Comitatului Caras cu resedinta la Lugoj , Moara Spaneasca intra in proprietatea noii administratii regale ungare .

Sectiune din harta militara habsburgica a Lugojului 1819-1869

     Moara Spaneasca din Lugoj este prima din Banat care primeste distinctia de Kunstmuhle .....

    In sec. XIX regasim Moara Spaneasca (Moara Imperiala) reprezentata pe harta militara habsburgica din perioada 1819-1869 sub denumirea germana de Kunstmuhle. Denumirea de Kunstmuhle era data in sec. XIX morilor care aveau un standard tehnic ridicat pentru acea vreme si conform hartii habsburgice moara de la Lugoj a fost prima care a primit aceasta distinctie din Banat. Moara cunoscuta de lugojeni de Moara Spaneasca in 1869 primeste distinctia de Kunstmuhle (conform hartii militare habsburgice ), pentru faptul ca vechile culoare de macinare cu pietre de moara au fost inlocuite cu mori cu role moderne si vechile roti care foloseau apa (prin cadere) au fost inlocuite cu tehnica avansata a turbinelor hidraulice angrenate de jetul puternic al apei de la baza barajului aflat pe canalul morii si care transformau energia apei in energie mecanica folosita la angrenarea mecanismelor morii prin internediul unui rotor prevazut cu palete. In 1870 si documentele vremii amintesc ca in aceasta locatie era o noua moara sub titulatura de Kunstmuhle (care apare pe harta inca din 1869 ), construita probabil pe vechiul amplasament al fostei mori imperiale.

   In 1880 Lugojul devenea resedinta celei mai mari regiuni (Comitatul Caras-Severin)  din istoria sa administrativa, de la 1369 de cand este amintit pentru prima data ca centru districtual , cu suprafata gigant de 11032 km fiind al doilea comitat ca marime din regatul ungar unde era inglobat . In aceasta perioada Moara Spaneasca era proprietatea comitatului si arendata mediului privat....''In fruntea  comitatului (judetului) se afla prefectul-comitele suprem (foispan), numit direct de guvern . Urma apoi ajutorul de prefect -vicecomiti (alispan), ales de consiliul comitatului-judetului pentru 6 ani si in sarcina caruia statea intreaga administratie a comitatului- judetului '' -Organizarea Administrativ Teritoriala de Eusebiu Narai.... 

       In anul 1888 dintr-un raport/registru al activelor regatului ungar din imperiul austro-ungar aflam ca Moara Spaneasca este vanduta din activele statului cu suma de 6309 de florini. ''Román-lugosi spanyol-malomhoz tartozó udvar és rét  6309 fr ''(...teren si lunca apartinand unei mori spaniole ). Ulterior moara a fost reconstruita fiind compusa din imobilul principal cu trei nivele , casa morarului parter si etaj cu alte diverse magazii de depozitare, iazul morii , baraj ....    

   Istoricul Heinrich Lay incearca o explicatie a denumirii numelui de Moara Spaneasca/Moara Spaniola si spune ca aceasta moara depindea de conducatorul fostei regiuni administrata de Lugoj si ca nu exista dovezi ca ar fi fost vreodata proprietatea unui spaniol. Astfel in limba germana Gespan inseamna conducatorul unui comitat iar in limba maghiara Ispan. Denumirea se trage din alternanta fonetica din Gespan/Ispan la cuvantul Span , devenind in limbajul popular al romanilor  de Moara Spaneasca/Spaniola , al germanilor  Spaniche Muhle si al maghiarilor Spanyol Malom

       Intr-un articol al revistei Tara Barsei din Brasov aparut in anul 1934 care avea ca tema originea denumirilor de localitati sau zone din Transilvania, este dat prinre altele ca exemplu de traducere gresita si cel din Lugoj si confirma construirea morii in perioada lui Ioan Ratz (1722) fost prefect al Districtului Lugoj din timpul administratiei habsburgice ...''.Numirea aceasta este tradusa dupa nemtescul Spaniche Muhle sau Ungurescul Muhle care la randul lor sunt traducerile gresite ale romanescului Moara Spaneasca . Span in graiul din Lugoj inseamna prefect si moara cu pricina fusese cladita....de spanul Ioan Ratiu (Racz) ''.

       Dintr-un ultim articol din presa vremii (ziarul Nyrvidek din 23 dec. 1926  ) despre Moara Spaneasca, aflam ca in noaptea de 22 dec. 1926 moara a luat foc, care a pornit undeva de la nivelul al treilea al cladirii principale si s-a extins la intreg imobilul distrugand in final intreg echipamentul morii cu bunurile sale. De-asemenea o cantitate uriasa de grau echivalentul a 40 de vagoane a fost distrusa , din care cantitatea a 30 de vagone apartinea Cazarmei de Artilerie (Cazarma de pe Str. Memorandului) , valoare pagubelor fiind de 15 milioane de lei ....o suma uriasa pentru aceea perioada.

Casa morarului - Moara Spaneasca - Lugoj

     In prezent se mai poate vedea casa morarului cu etaj aflata in stare de degradare , o parte din magazii construite la sfarsitul sec. XIX cu adaugiri ale epocii comuniste , fostul canal al morii azi secat  si undeva in curte o mica ramasita  de fundatie (compusa din caramida si mortar foarte solid ) a vechii morii imperiale din 1722 ...

  ... Azi obiectivul cunoscut sub numele de Moara Spaneasca este nivelat si distrus de o firma de drumuri si poduri , devenind o banala statie de sortare  ....desi in zona nu au fost facute nici un fel de studii istorice si arheologice privind primul obiectiv industrial al Lugojului datand din sec. XVIII...

Gabriel Ciupa

Creați un site gratuit! Acest site a fost realizat cu Webnode. Creați-vă propriul site gratuit chiar azi! Începeți